fbpx

Ekonomiškas vairavimas

Ar įmanoma važiuojant automobiliu, motociklu ar bet kuria kita transporto priemone taupyti kuro sąnaudas, tausoti aplinką bei ilgiau išlaikyti ją puikios eksploatacinės būklės? Visus faktorius galima apjungti į vieną tinkamai vairuojant transporto priemonę ir išnaudojant savo taupaus vairavimo įgūdžius, kuriuos kažkada įgijote vairavimo mokykloje.

Kas yra ekologinis vairavimas?

Dažnu atveju ekologinis vairavimas suprantamas tik kaip gamtos tausojimas arba kuro taupymas, tačiau jis apima ne tik šiuos du faktorius, bet ir mažesnį triukšmo lygį, padangų ir kitų transporto priemonės dalių dėvėjimąsi, saugų vairavimą. Ekologiškas, arba dar kitaip vadinamas, ekonomiškas vairavimas yra vertinamas ir VĮ „Regitra” viso praktinio egzamino metu, kuomet bendrai stebima, kokius vairavimo įgūdžius turi egzaminuojamasis.

Kokia yra ekologiško vairavimo nauda?

Vairavimo mokyklos nuomone, didžiausia ekologinio vairavimo nauda yra ne kuro sąnaudų sutaupyme, bet saugiame vairavime ir eismo įvykių skaičiaus sumažinime. Ko gero kiekvienam iš mūsų teko matyti ypatingai mieste nutrūktgalviškai skubančius vairuotojus, kurie nuo vieno šviesoforo nuskuodžia iki kito per kelias sekundes, nepaisant to, kad priekyje dega raudonas šviesoforo signalas, prie kurio jau stovi automobilis, o abiejose kelio juostose eismas yra labai intensyvus. Jeigu šiuo atveju vairuotojas pagreitėtų tolygiai važiuodamas nuo vienos sankryžos prie kitos, lygiai taip pat ir tolygiai stabdytų be reikalo nekeisdamas eismo juostos, jeigu tai nėra būtina – tikimybė išvengti eismo įvykio staigiai stabdant, „užlendant” priešais kitą automobilį arba važiuojant per pėsčiųjų perėjas žymiai padidėja.

Ekologinio vairavimo naudą dažnai pastebi tie vairuotojai, kurie visuomet išnaudoją kurą iki užsidegančios kuro indikatoriaus lemputės prietaisų skydelyje, o nuvykę į degalinę užpila pilną automobilio kuro baką. Tokiu atveju nesunku paskaičiuoti, kiek 100 km kuro suvartojo automobilis. Įdomu ir tai, jog dažniausiai tokius skaičiavimus atlieka būtent tie, kurie savo mašina važiuoja ekonomiškai, o ne tie, kurie tarytum pametę galvas skuodžia nuo vieno šviesoforo prie kito. Įdomu, tačiau praktika tokia, kad tie vairuotojai, kurie skaičiuoja daugiausiai, važiuoja ekonomiškiausiai.

Kaip elgtis, kad vairavimas būtų ekonomiškas?

Pasirinkite tinkamą pavarą atitinkamam greičiui.

Net ir neįgudusiam vairuotojui galima jausti, kada automobilyje yra įjungta per aukšta pavara. B kategorijos vairavimo instruktoriai dažnai mėgsta sakyti „Nebrūžink viena pavara per visą miestą” – praktika rodo, jog nauji vairuotojai savarankiškai išriedėję į gatves pasirenka per aukštą pavarą savo greičiui, todėl nuo pat pirmų dienų vairavimo mokyklose mokoma, kaip pamažu įsibėgėti, ties atitinkamu apsukų skaičiumi įjungti aukštesnę pavarą ir taip tolygiai pasiekti ketvirtą ar penktą pavarą (penkių pavarų automobiliuose) važiuojant 50-60 km/h greičiu. Žinoma, vairuojantys automobilius su automatine pavarų dėže nepajus per aukštos arba per žemos įjungtos pavaros, nebent pavarų dėžėje yra gedimas, dėl kurio netinkamai perjunginėjamos pavaros. Tęsiant apie automobilius su automatinėmis pavarų dėžėmis, dažnas vairuotojas galėtų pasakyti, kad tokie automobiliai sunaudoja daugiau kuro, tačiau tuo pačiu suteikia ir daugiau komforto vairuojant. Važiuoti ekonomiškai galima ir su automatinių pavarų dėžių automobiliais, tiesiog viskas priklauso nuo to, kaip spausite akseleratoriaus pedalą. Pavarų dėžės yra sureguliuotos taip, kad važiuojant įprastu vairuotojams greičiu, pavaros persijungtų varikliui nepasiekus 3000 sūkių ribos.

Laikykitės tinkamo atstumo nuo priešais esančios transporto priemonės.

Kokio atstumo laikotės nuo priešais važiuojančio automobilio, motociklo (A kategorija), sunkvežimio ar bet kurios kitos transporto priemonės? Ar žinote, kad net Kelių eismo taisyklėse yra nurodyta, kokio atstumo reikia laikytis nuo priešais važiuojančios transporto priemonės esant atitinkamam greičiui? Važiuojant per arti priešais esančio automobilio žymiai labiau padažnėja stabdymo kartai, pavarų perjunginėjimas, nesilaikoma tolygaus greičio, lėtėjimo ir pagreitėjimo. Ne gana to, padidėja eismo įvykio tikimybė, kadangi pirmasis automobilis gali bet kuriuo metu netikėtai stabdyti (staigus stabdymas) siekdamas išvengti pavojaus, ko pasėkoje Jūs galite patirti didelių sužalojimų, o transporto priemonės nepataisomai sugadintos.

Nespauskite akseleratoriaus pedalo, jeigu tai nėra būtina.

Gyvename krašte, kuriame nėra itin daug kalnuotų vietų (kaip, pavyzdžiui, Kipre, kur miestuose ir miesteliuose pilna nuokalnių, kurios įprastai yra ~12-14 laipsnių statumo), todėl maksimaliai išnaudoti automobilio inercijos jėgą, dažnu atveju, tiesiog nėra kur. Tačiau net ir važiuojant mažo statumo nuokalnėje reikia išnaudoti automobilio inerciją, kitaip tariant, nespausti akseleratoriaus pedalo, jeigu automobilis ir taip važiuoja nuokalne maksimaliu leistinu greičiu. Turbūt pastebėjote, kad važiuojant nuokalne automobilis įsibėgėja ir, dažnu atveju, greitis pakyla daugiau nei leistinas, todėl užtenka koją laikyti tik ant stabdžio pedalo.
VĮ „Regitra” praktinio egzamino metu gebėjimas tinkamai išnaudoti transporto priemonės inercijos jėgą taipogi vertinamas.

Nelėkite ir būsite pirmas!

Ar esate iš tų vairuotojų, kuomet užsidegus žaliam šviesoforo signalui visuomet pajudate iš vietos pirmas ir nuskuodžiate taip greitai, jog per galinio vaizdo veidrodėlį matote visus automobilius dar tik pradedančius judėti? Išvada – Jūsų vairavimas toli gražu nėra ekologiškas. Ekonominis vairavimas – tolygus pajudėjimas nuosekliai perjungiant pavaras esant atitinkamam greičiui. Turbūt ne kartą pastebėjote, jog tas automobilis, kuris ką tik visus aplenkė viršydamas greitį ir pavojingai manevruodamas, dabar stovi priešais Jus, šalia Jūsų arba per du automobilius nuo Jūsų. Praktika aiški – skubėti mieste neverta ne tik dėl didesnių kursų sąnaudų, išmetamų dujų bei pavojaus, bet ir todėl, kad iš taško A į tašką B nuvažiuosite nebent keliomis sekundėmis greičiau.

Žiemą šildyti automobilį galima, tačiau nebūtina.

Užvedus automobilį, geriausia važiuoti iš karto. Kodėl? Taip variklis greičiau įkaista iki darbinės temperatūros nei sukdamasis tuščiomis apsukomis. Žinoma, svarbu paminėti ir tai, kad kelionės pradžioje turėtumėte vengti didelių apsukų. Išimtis laikyti automobilį užvestą – kuomet langai yra apšalę ar aprasoję, tokiu atveju važiuoti galite tik tada, kai matomumas per langus bus geras. Žiemomis, kuomet vairuotojai susiduria su langų apšalimu iš vidaus – automobilio šildymas net keliolika minučių yra neišvengiamas, tačiau vėsiomis rudens dienomis sutaupysite daugiau, jeigu šildysite mažiau!

Kondicionierius arba klimato kontrolė – gerai, tačiau į ekologinį vairavimą neįeina.

Venkite kondicionieriaus arba įjungtos klimato kontrolės tada, kuomet tai nėra būtina. Papildomai įjungtas kondicionierius nežymiai padidina kuro sąnaudas. Ko gero, pažįstamas atvejis, kuomet važiuojate su įjungtu kondicionieriumi, lauke 15 laipsnių šilumos, o automobilyje įjungtas kondicionieriaus vėsinimas taipogi veikia 15 laipsnių ar net šiltesne temperatūra. Galbūt verta atsidaryti langus ir įkvėpti gryno oro?

Kokios automobilio techninės charakteristikos trukdo važiuoti taupiai?

  • Automobiliuose, su automatine pavarų dėže, pavarų perjunginėjimas privalo veikti tinkamai, kitu atveju (kuomet yra pavarų dėžės gedimas), pavaros bus perjungiamos netinkamu metu, gali tekti per ilgai važiuoti aukštesne, negu reikia, pavara.
  • Automobilio amžius taipogi prisideda prie kuro suvartojimo. Senesni automobiliai yra linkę sunaudoti daugiau kuro nei nauji, todėl dažnu atveju viršija gamintojo nustatytas kuro normas.
  • Kuo automobilis mažiau aptakesnis – tuo didesnis pasipriešinimas vėjui, ko pasėkoje, kuro suvartojama nežymiai daugiau.
  • Automobilio svoris yra vienas iš pagrindinių techninių charakteristikų, lemiančių didesnį kuro suvartojimą. Pasitaiko atvejų, kuomet gamintojas tą patį automobilį į rinką „paleidžia” su skirtinga komplektacija, pavyzdžiui, be oro kondicionavimo sistemos ir su oro kondicionavimo sistema, siekdamas vieną modelį pagaminti kaip įmanoma lengvesnį. Taip orientuojamasi į tuos vairuotojus, kuriems mažesnės kuro normos yra prioritetas, todėl menka automobilio komplektacija neturi didelės įtakos.

Registracija į kursus