fbpx

Kaip vairuoti automobilį su priekaba?

Itin daug vairuotojų apie priekabos tempimą yra tik girdėję, matę, kaip automobilius su priekabomis eksploatuoja kiti, bet praktinės patirties patiems įgyti – neteko. Reikia žinoti, jog prijungus priekabą, transporto priemonės valdymas smarkiai pasikeičia, todėl konkrečių žinių ir įgūdžių trūkumas dažnai būna nelaimingų atsitikimų priežastis. Kartais vairuotojams kyla klausimas, kokią priekabą galima tempti turint B kategorijos vairuotojo pažymėjimą? Ar teisingai transportuojamas krovinys? Ar jį reikia pažymėti?

JAGO vairavimo mokyklos instruktorius ir teorijos mokytojas Antanas Gedvilas sako, kad B kategorijos pradedantieji vairuotojai yra tik teoriškai supažindinami su automobilio vairavimu tempiant priekabą, bet praktiškai jie yra nepasirengę jų vairuoti.

Lengvųjų ir krovininių automobilių (<=3,5 t) su priekaba leidžiamas važiavimo greitis automagistralėje ir greitkelyje yra mažesnis. Automagistralėse, greitkeliuose ir keliuose su asfalto ar betono danga didžiausias leistinas greitis šioms transporto priemonėms – 90 km/h, kituose keliuose – ne didesnis kaip 70 km/h.

Vairavimo profesionalai pataria – didžioji dauguma lengvųjų priekabų neturi stabdžių, todėl vairuoti reikia atsargiau: stabdyti reikia iš anksto ir švelniau, nes su kroviniu prailgėja automobilio stabdymo kelias. Norint priparkuoti automobilį su priekaba atbulomis reikia žinoti, kad vairas turi būti sukamas į priešingą pusę, nei važiuojant įprastai. Taip pat svarbu nepasukti priekabos dideliu kampu, nes ištiesinti stipriai susisukusią priekabą galima tik pavažiuojant į priekį. Svarbiausia neskubėti ir atidžiai stebėti veidrodėlius. Specialista pataria, kad pirmiausia reikėtų pasitreniruoti automobilį su priekaba vairuoti ir pastatyti aikštelėje, o tik tada važiuoti į kelią.

Ką reikia žinoti vairuotojui, norinčiam kabinti priekabą prie lengvojo automobilio?

  • Ar vairuotojo turima vairavimo pažymėjimo kategorija atitinka transporto priemonių junginį?
  • Ar priekabos registracijos dokumente nurodyta didžiausia leidžiamoji masė neviršija didžiausios leistinos priekabos masės, nurodytos automobilio gamintojo lentelėje?
  • Jei transporto priemonių junginio (automobilis su priekaba) didžiausia leistina masė viršija 3500 kg, tai jiems galioja Kelio ženklas 304. “Krovininių automobilių eismas draudžiamas”.

  • Ar krovinio apkrova neviršys priekabos ašies (ašių) ir kablio (sukabinimo) apkrovos, bei kitų teisės aktų reikalavimų, susijusių su saugiu transporto priemonės eksploatavimu?

Pagrindinės krovinių vežimo taisyklės

Lietuvos kelių eismo taisyklės numato, kad B kategorijos vairuotojams nereikia papildomo priekabos vairavimo įgūdžių mokymo ir tikrinimo, kai velkamos priekabos leistina masė yra mažesnė nei 750 kg.

Vežant krovinius automobiliu, jie turi būti ne tik tinkamai pritvirtinti, bet ir neviršyti leistino svorio. Turite imtis visų būtinų priemonių kelionės metu užtikrinti savo, keleivių ir krovinio saugumui. Jeigu yra padarytas krovinių vežimo tvarkos pažeidimas, keliantis pavojų žmonėms ir aplinkai, vairuoti draudžiama, kol jis nebus pašalintas. Taigi, krovinys turėtų būti gabenamas taip, jog:

  • netrukdytų vairuotojo matomumui;
  • neblogintų automobilio stabilumo;
  • neuždengtų valstybinio numerio, išorinių žibintų, atšvaitų, skiriamųjų ženklų ir duodamų signalų;
  • nekristų, nesivilktų, nekeltų triukšmo, neterštų kelio ir aplinkos;
  • nekeltų pavojaus žmonėms ar materialinėms vertybėms, negadintų kelio įrenginių ir techninių eismo reguliavimo priemonių.

Jei krovinys priekyje arba gale išsikiša už transporto priemonės daugiau kaip 1 metrą arba krovinys bent kiek išsikiša už automobilio šono, jį reikia pažymėti specialiu ženklu, pavaizduotu paveikslėlyje.

Krovinio pažymėjimas

 

Krovinio pasiskirstymas priekaboje

Vežant krovinius automobiliu, labai svarbu tinkamas masės paskirstymas priekaboje. Vaizdo nuorodoje automobilio simuliatorius puikiai parodo, kodėl priekaboje krovinio masės centras turėtų būti ne gale.

Klaipėdos valstybinės kolegijos Technologijų fakulteto studentų paskelbtame straipsnyje buvo apžvelgiama apkrovų paskirstymo įtaka transporto priemonės dinamikai. Analizuojant gautus duomenis, tyrėjai teigia, jog netinkamai parinkta svorio centro padėtis priekaboje lemia prastėjantį transporto priemonių valdymą – per didelė kablio apkrova prastina tempiančios transporto priemonės dinamines savybes, automobilio galinė ašis yra per stipriai spaudžiama, todėl mažėja ir priekinių ratų sukibimas. Jei krovinio masės centras yra gale susidaro per maža kablio apkrova, o tokiu atveju dėl staigių veiksmų automobilis gali tapti nevaldomas.

Priekabos didžiausioji leidžiamoji masė

Vairuotojo turima kategorija yra ne vienintelis dalykas, kuris reguliuoja didžiausią leistiną priekabos masę. Kitas svarbus kriterijus, norint saugiai dalyvauti eisme yra automobilio gamintojo nurodoma priekabos didžiausia leidžiamoji masė.

Bendras lengvosios (B kategorijos) transporto priemonės svoris su kroviniu ir/ar keleiviais neturi viršyti 3,5 tonos. Be to, negalima viršyti automobilio gamintojo nustatyto didžiausio krovinio ir keleivių svorio bei maksimalios ašies apkrovos. Paprastai ši informacija yra pateikiama ant automobilio kėbulo ir papildomai yra nurodyta automobilio eksploatavimo instrukcijoje.

Gamintojai, atsižvelgdami į automobilio variklio galią, stabilumą, stabdymo efektyvumą ir kitus parametrus, nustato galimos tempti priekabos didžiausią leidžiamąją masę. Todėl B kategorijai priklausančių automobilių priekabos didžiausia leidžiama masė visiems automobiliams nebus vienoda. Pavyzdžiui, pagal gamintojo nurodymus, Toyota Auris 1.2 T automobilio didžiausia tempiamos priekabos masė negali viršyti 450 kg, kai Toyota Rav4 – 750 kg.

 

JAGO vairavimo mokykla pataria, jog prieš kiekvieną kelionę patikrintumėte ar jūsų transporto priemonė su priekaba atitinka visus reikalavimus norint saugiai dalyvauti eisme.

Registracija į kursus